Chiapudding med hallon och mango

chiapudding

Har ni hört talas om chia? Detta superfrö som har blivit hur trendigt som helst och är rikt på antioxidanter, järn, magnesium, fosfor, protein, fiber och omega 3. Ni förstår ju varför det kallas för ett superfrö! Man kan använda chia till gröten, brödet eller göra en pudding som är gjord på chiafrön och mandelmjölk. Jag brukar äta denna chiapuddingen till frukost och jag gör den gärna kvällen innan så att den kan stå över natten och få en stadig konsistens. Till puddingen har jag hallon samt mango och ibland en halv skivad banan om jag har det hemma. Jag börjar nämligen misstänka att jag är allergisk mot gluten så jag testar mig fram för att se hur min kropp mår när jag avstår från gluten i några veckor. Nästan som en detox för kroppen och än så länge så mår min mage fint som snus.

Här kommer receptet på chiapuddingen:

Du behöver: 3 msk chiafrön (finns på hälsohyllan i affären) och 2 dl mandelmjölk eller havredryck.

Gör såhär: Blanda 3 msk chiafrön med 3 dl mandelmjölk eller havredryck. Rör om i puddingen med en sked efter en kvart och ställ i kylen. Du kan äta puddingen efter att den har stått en kvart i kylen men jag rekommenderar att låta puddingen stå och gotta sig över natten. När det är dags att äta puddingen så serverar du den med skuren mango och hallon.

chia

En reaktion på “Chiapudding med hallon och mango

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *